KURANI-I
KERİM SURE SIRALAMASI
Kuran-ı Kerim iki şekilde sıralanmıştır.İlk olarak
Surelerin uzunluk sırasına göre kitap haline getirilmiştir. Bu
sıralama Hz. Osman döneminde Zeyd b. Sabit önderliğinde bir heyet tarafından
şekillendirilmiştir.
ALLAH'ın
son mukaddes kitabı, bütün insanlığa İlâhi fermanı olan Kuran-ı Kerim, 23
yılda âyet âyet, sûre sûre indirilmiştir.Hz Muhammed(S.A.V) kendisine vahy olarak gelen âyet ve sûreleri yanında bulunan sahabelerine okur, sahabeler de onu ezberler, bir kısmı da yazardı.
Bundan ayrı olarak, Hz Muhammed(S.A.V)’in vahiy kâtipleri vardı. Bunlar inen âyetleri ve sûreleri özel olarak yazmakla görevliydiler.Gelen âyetin hangi surede yer alacağı, Kuran-ı Kerimin neresine yazılacağı da bizzat Hz Muhammed(S.A.V)’e Cebrail (A.S.) tarafından bildiriliyor, o da vahiy kâtiplerine tarif ederek, gerekeni yaptırıyordu. Böylece Hz Muhammed(S.A.V)’in sağlığında Kur'an-ı Kerimin tamamı yazılmış,Hangi ayetin hangi sureye ve hangi sıraya göre yazılacağı belli olmuştur. Ayrıca Cebrail(A.S.) her Ramazan ayında Allah (cc)'dan aldığı emirle gelir, o güne kadar indirilmiş olmuş âyet ve sûreleri Peygamberimize yeni baştan okurdu.
Bundan ayrı olarak, Hz Muhammed(S.A.V)’in vahiy kâtipleri vardı. Bunlar inen âyetleri ve sûreleri özel olarak yazmakla görevliydiler.Gelen âyetin hangi surede yer alacağı, Kuran-ı Kerimin neresine yazılacağı da bizzat Hz Muhammed(S.A.V)’e Cebrail (A.S.) tarafından bildiriliyor, o da vahiy kâtiplerine tarif ederek, gerekeni yaptırıyordu. Böylece Hz Muhammed(S.A.V)’in sağlığında Kur'an-ı Kerimin tamamı yazılmış,Hangi ayetin hangi sureye ve hangi sıraya göre yazılacağı belli olmuştur. Ayrıca Cebrail(A.S.) her Ramazan ayında Allah (cc)'dan aldığı emirle gelir, o güne kadar indirilmiş olmuş âyet ve sûreleri Peygamberimize yeni baştan okurdu.
Hz Muhammed (S.A.V) vefat ettiği yıl Hz. Cibril Kuran-ı Kerimi Peygamberimizle
6 ayda bir olmak üzere iki kez okumuşlardı.Ayetler ve sureler belirli bir sıra
ile gelmiyordu. Bir sure tamamlanmadan başka bir sure inebiliyor ve ayetler de
belli bir sıra takip etmiyordu. Hz Muhammed(S.A.V) Cebrail'in (as) Allah'tan
(cc) getirdiği emirleri deri parçası, hurma yaprağı, düz taş parçası, kürek
kemiği gibi küçük parçalara yazdırıyordu. Ve Cebrail (as) her ayet geldikçe Hz
Muhammed(S.A.V) konacağı sureyi ve sure içindeki yeri de öğretiyordu.
Surelerin Kuran-ı Kerim içinde takip ettiği sıra Hz. Osman'ın (R.A) halifeliği zamanında ashapla istişare edilerek belirlenmiştir. Hz. Ebu Bekir'in (R.A) halifeliği zamanında Hz. Ömer (RA) savaşlarda kurra hafızlarının şehit edildiğini ve bundan dolayı Kuran-ı Kerim için endişeye kapıldığını söyledi.
Bunun üzerine Peygamberimiz Hz.Muhammed(S.A.V)’in vahiy kâtibi olan ve Kuran-ı Kerimi ezbere bilen Zeyd bin Sabit'i (RA) ve muhacir ve ensardan oluşan on iki kişilik istişare heyetini Kuran-ı Kerim nüshalarını bir araya getirmekle görevlendirdiler.Hz. Ebu Bekir (RA), Hz. Zeyd'e (RA) Kuran-ı Kerimi bir araya getirirken hafızasına güvenmemesini, her ayet için yazılı iki şahit istemesini şart koştu. Ve yanında yazılı Kuran-ı Kerim nüshası bulunduranların, bunları Hz. Zeyd'e (RA) teslim etmesini istedi. Getirilen yazılı nüshalarını Hz Muhammed(S.A.V) tarafından kontrol edilip edilmediği hususunda yemin ettiriliyordu.
Surelerin Kuran-ı Kerim içinde takip ettiği sıra Hz. Osman'ın (R.A) halifeliği zamanında ashapla istişare edilerek belirlenmiştir. Hz. Ebu Bekir'in (R.A) halifeliği zamanında Hz. Ömer (RA) savaşlarda kurra hafızlarının şehit edildiğini ve bundan dolayı Kuran-ı Kerim için endişeye kapıldığını söyledi.
Bunun üzerine Peygamberimiz Hz.Muhammed(S.A.V)’in vahiy kâtibi olan ve Kuran-ı Kerimi ezbere bilen Zeyd bin Sabit'i (RA) ve muhacir ve ensardan oluşan on iki kişilik istişare heyetini Kuran-ı Kerim nüshalarını bir araya getirmekle görevlendirdiler.Hz. Ebu Bekir (RA), Hz. Zeyd'e (RA) Kuran-ı Kerimi bir araya getirirken hafızasına güvenmemesini, her ayet için yazılı iki şahit istemesini şart koştu. Ve yanında yazılı Kuran-ı Kerim nüshası bulunduranların, bunları Hz. Zeyd'e (RA) teslim etmesini istedi. Getirilen yazılı nüshalarını Hz Muhammed(S.A.V) tarafından kontrol edilip edilmediği hususunda yemin ettiriliyordu.
Sonuç olarak
Kuran-ı Kerim surelerinin şu andaki düzenine Hz. Osman'ın (RA) halifeliği
sırasında ashapla istişare edilerek karar verilmiştir.Kuran-ı Kerim surelerinin
sıralama ve çoğaltılmasının Hz. Osman zamanında yapıldığı açıklanır.Hz. Ali'nin (RA)
elinde bulunan bir Kuran- Kerim den bahsedilir, hatta bir de İbni Mesud'un
nüshasından söz edilir.Aynı kaynaklar, Hz. Ali (RA) ve İbni Mesud'un
Kuran- Kerim Nüshalarının da, diğer Müslümanlar'ın elinde ve ezberinde olan
Kuran-ı Kerim nüshalarının aynısı olduğunu, tek farkın sure sıralamasından
ibaret olduğunu beyan eder.
Hz. Ali (RA), Kuran-ı Kerim ayet ve surelerini iniş sırasına göre sıralamıştır.Hz. Ali (RA) ve Sahabiden İbn Abbas, Cafer es-Sadık gibilerin ellerinde iniş sırasına göre bir araya getirilmiş Kuran-ı Kerim vardı. Dolayısıyla, bu sıralamada o zamanki sosyal gelişme ve değişmelerle Kuran-ı Kerim arasındaki ilişkiyi izlemek mümkündür.
Hz. Osman zamanındaki sıralamada sureler iniş sıralarına göre değil, uzunluk sıralarına göre tertip edilmiştir. Ancak bugün her surenin iniş sırası da bilinmektedir. Nitekim iniş sırasına göre, yani Hz. Ali'nin (RA) terkibi üzere yapılmış Türkçe Kuran-ı Kerim meali de vardır. Kuran-ı Kerim ilimleri ile ilgili kitaplarda, hatta bazı meallerin baş tarafında, surelerin iniş sıraları ve bugünkü tertip sıraları rakamla gösterilmiştir. Yani Hz. Ali'nin (RA) Kuran-ı Kerim nüshası da bugünkü Kuran- Kerim’de aynıdır. Çünkü surelerin iniş sırasına veya uzunluk sırasına göre yazılması, Kuran-ı Kerim metninde hiçbir değişmeye sebep olmamaktadır.İndiriliş sırasına göre okumak,Vahy geldiği sırada olan bazı kuralların bir sonraki ayette ve surelerde nesh edilerek yerine daha iyilerinin geldiğini anlarız.Örnek olarak:Abdest alınırken ayakların yıkanması Mekke Döneminde var iken son inen ayetle mesh edilmesi uygun görülmüştür.
Hz. Ali (RA), Kuran-ı Kerim ayet ve surelerini iniş sırasına göre sıralamıştır.Hz. Ali (RA) ve Sahabiden İbn Abbas, Cafer es-Sadık gibilerin ellerinde iniş sırasına göre bir araya getirilmiş Kuran-ı Kerim vardı. Dolayısıyla, bu sıralamada o zamanki sosyal gelişme ve değişmelerle Kuran-ı Kerim arasındaki ilişkiyi izlemek mümkündür.
Hz. Osman zamanındaki sıralamada sureler iniş sıralarına göre değil, uzunluk sıralarına göre tertip edilmiştir. Ancak bugün her surenin iniş sırası da bilinmektedir. Nitekim iniş sırasına göre, yani Hz. Ali'nin (RA) terkibi üzere yapılmış Türkçe Kuran-ı Kerim meali de vardır. Kuran-ı Kerim ilimleri ile ilgili kitaplarda, hatta bazı meallerin baş tarafında, surelerin iniş sıraları ve bugünkü tertip sıraları rakamla gösterilmiştir. Yani Hz. Ali'nin (RA) Kuran-ı Kerim nüshası da bugünkü Kuran- Kerim’de aynıdır. Çünkü surelerin iniş sırasına veya uzunluk sırasına göre yazılması, Kuran-ı Kerim metninde hiçbir değişmeye sebep olmamaktadır.İndiriliş sırasına göre okumak,Vahy geldiği sırada olan bazı kuralların bir sonraki ayette ve surelerde nesh edilerek yerine daha iyilerinin geldiğini anlarız.Örnek olarak:Abdest alınırken ayakların yıkanması Mekke Döneminde var iken son inen ayetle mesh edilmesi uygun görülmüştür.
Maide
suresi 6:Ey
inanıp güvenenler! Namaza kalktığınız zaman yüzlerinizi ve dirseklerinize kadar
ellerinizi yıkayın. Başınızı ve topuklarınıza kadar ayaklarınızı mesh edin.
Eğer cünüpseniz yıkanın. Hasta veya yolcu olur veya sizden biri ayakyolundan
gelir ya da kadınlara temas etmiş olur da su bulamazsanız temiz toprağa
(yüzeye) teyemmüm edin; onunla yüzünüzü ve ellerinizi meshedin. Allah, sizi
sıkıntıya sokmak istemez. Onun isteği sizi arındırmak ve size olan nimetini
tamamlamaktır. Belki görevlerinizi yerine getirirsiniz.
UZUNLUK
SIRASINA GÖRE SURELERİN DİZİLİŞİ
1.Fatiha
|
20.Ta
Ha
|
39.Zümer
|
58.Mucadele
|
77.Mürselat
|
96.Alak
|
2.Bakara
|
21.Enbiya
|
40.Mümin
|
59.Haşr
|
78.Nebe
|
97.Kadir
|
3.Al-i İmran
|
22.Hac
|
41.Fussilet
|
60.Mümtehine
|
79.Naziat
|
98.Beyyine
|
4.Nisa
|
23.Müminun
|
42.Şura
|
61.Saf
|
80.Abese
|
99.Zilzal
|
5.Maide
|
24.Nur
|
43.Zuhruf
|
62.Cuma
|
81.Tekvir
|
100.Adiyat
|
6.En’am
|
25.Furkan
|
44.Duhan
|
63.Münafikun
|
82.İnfitar
|
101.Karia
|
7.Araf
|
26.Şuara
|
45.Casiye
|
64.Tegabun
|
83.Mutaffifın
|
102.Tekasür
|
8.Enfal
|
27.Neml
|
46.Ahkaf
|
65.Talak
|
84.İnşikak
|
103.Asr
|
9.Tevbe
|
28.Kasas
|
47.Muhammed
|
66.Tahrim
|
85.Büruc
|
104.Hümeze
|
10.Yunus
|
29.Ankebut
|
48.Fetih
|
67.Mülk
|
86.Tarık
|
105.Fil
|
11.Hud
|
30.Rum
|
49.Hucurat
|
68.Kalem
|
87.Ala
|
106.Kureyş
|
12.Yusuf
|
31.Lokman
|
50.Kaf
|
69.Hakka
|
88.Gaşiye
|
107.Maun
|
13.Rad
|
32.Secde
|
51.Zariyat
|
70.Mearic
|
89.Fecr
|
108.Kevser
|
14.İbrahim
|
33.Ahzab
|
52.Tur
|
71.Nuh
|
90.Beled
|
109.Kafirun
|
15.Hicr
|
34.Sebe
|
53.Necm
|
72.Cin
|
91.Şems
|
110.Nasr
|
16.Nahl
|
35.Fatır
|
54.Kamer
|
73.Müzemmil
|
92.Leyl
|
111.Tebbet
|
17.İsra
|
36.Ya
Sin
|
55.Rahman
|
74.Müddesir
|
93.Duha
|
112.İhlas
|
18.Kehf
|
37.Saffat
|
56.Vakıa
|
75.Kıyame
|
94.İnşirah
|
113.Felak
|
19.Meryem
|
38.Sad
|
57.Hadid
|
76.İnsan
|
95.Tin
|
114.Nas
|
İNDİRİLİŞ
SIRASINA GÖRE SURELERİN DİZİLİŞİ
1.Alak
|
20.Felak
|
39.Araf
|
58.Sebe
|
77.Mülk
|
96.Cuma
|
2.Kalem
|
21.Nas
|
40.Cin
|
59.Zümer
|
78.Hakka
|
97.Ahzab
|
3.Müzemmil
|
22.İhlas
|
41.Ya
Sin
|
60.Mümin
|
79.Mearic
|
98.Nisa
|
4.Müddessir
|
23.Necm
|
42.Furkan
|
61.Fussilet
|
80.Nebe
|
99.Muhammed
|
5.Fatiha
|
24.Abese
|
43.Fatır
|
62.Şura
|
81.Naziat
|
100.Talak
|
6.Tebbet
|
25.Kadir
|
44.Meryem
|
63.Zühruf
|
82.İnfitar
|
101.Beyyine
|
7.Tekvir
|
26.Şems
|
45.Ta
Ha
|
64.Duhan
|
83.İnşikak
|
102.Nur
|
8.Ala
|
27.Büruc
|
46.Vakıa
|
65.Casiye
|
84.Rum
|
103.Münafikun
|
9.Leyl
|
28.Tin
|
47.Şuara
|
66.Ahkaf
|
85.Ankebut
|
104.Mücadile
|
10.Fecr
|
29.Kureyş
|
48.Neml
|
67.Zariyat
|
86.Mutaffifın
|
105.Hucurat
|
11.Duha
|
30.Karia
|
49.Kasas
|
68.Gaşiye
|
87.Rad
|
106.Tahrim
|
12.İnşirah
|
31.Kıyamet
|
50.İsra
|
69.Kehf
|
88.Hac
|
107.Tegabun
|
13.Asr
|
32.Hümeze
|
51.Yunus
|
70.Nahl
|
89.Rahman
|
108.Saff
|
14.Adiyat
|
33.Mürselat
|
52.Hud
|
71.Nuh
|
90.İnsan
|
109.Fetih
|
15.Kevser
|
34.Kaf
|
53.Yusuf
|
72.İbrahim
|
91.Zilzal
|
110.Maide
|
16.Tekasür
|
35.Beled
|
54.Hicr
|
73.Enbiya
|
92.Bakara
|
111.Mümtehine
|
17.Maun
|
36.tarık
|
55.Enam
|
74.Müminun
|
93.Enfal
|
112.Hadid
|
18.Kafirun
|
37.Kamer
|
56.Saffat
|
75.Secde
|
94.Al-i İmran
|
113.Tevbe
|
19.Fil
Suresi
|
38.Sad
|
57.Lokman
|
76.Tur
|
95.Haşr
|
114.Nasr
|
0 yorum:
Yorum Gönder